Peuteropvang
Bij peutergroep LIEF helpen wij de peuters alvast een eerste stap te zetten op weg naar de basisschool. Deze groep is gedurende de schoolweken (m.u.v. studiedagen van de St. Nicolaasschool) ’s ochtends open van 8.30 uur tot 12.15 uur. De peutergroep bestaat uit maximaal 16 kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar.
Bij de peuteropvang werken wij altijd met thema’s. Deze thema’s zijn op het kinderdagverblijf en op de peuteropvang hetzelfde, zodat kinderen die een combinatie maken tussen peuteropvang en kinderdagverblijf aan hetzelfde thema werken. Aan een thema zitten altijd leuke activiteiten verbonden, zoals een knutselactiviteit, een themahoek waar de kinderen kunnen spelen, of een activiteit gericht op de motoriek. Tijdens een ochtend vinden er op de groep ook gerichte peuteractiviteiten plaats. De groep bestaat uit een vaste samenstelling. Dit zorgt voor een veilig en vertrouwd gevoel bij zowel de kinderen als de ouders.
De groep
In tegenstelling tot thuis bevinden kinderen zich op de peutergroep een ochtend in een groep. Deze groep wordt door onze pedagogisch medewerkers ingezet als middel om kinderen een veilige en uitdagende omgeving te bieden.
Door middel van een vast dagritme, groepsregels en rituelen wordt binnen de groep gewerkt aan de emotionele veiligheid van kinderen en aan de saamhorigheid. Samen activiteiten doen en feestjes vieren draagt bij aan het gevoel om bij elkaar te horen. Zo delen we met elkaar belevenissen, gedachten, wensen en emoties.
Een vast dagritme, waarin activiteiten met de hele groep worden afgewisseld met spelen in kleine groepjes, helpt de dag voorspelbaar te maken voor kinderen. Overgangsmomenten zijn voor kinderen vaak onduidelijk en onvoorspelbaar. Daarom begeleiden we die met woorden en rituelen (we zingen bijvoorbeeld een liedje bij de overgang van een tafelmoment naar een eetmoment).
Daarnaast biedt de groep kinderen de mogelijkheid om verschillende rollen te spelen en uit te proberen: Waar blink ik in uit? Waar ben ik bijzonder in en waarin lijk ik juist op anderen? Ben ik de oudste of de jongste? Wat durf ik en wat durven anderen? Wie leidt en wie volgt?
Ook voor het oefenen met sociale vaardigheden is de groep een uitstekende omgeving. Spelenderwijs wordt geoefend met ‘om de beurt’, ‘samen delen’ en ‘helpen en geholpen worden’.
Buitenruimte
Aan het lokaal van de peuteropvang grenst de buitenruimte. Wij proberen elke ochtend met de kinderen naar buiten te gaan. Zo spelen wij op het aangrenzende plein, maar we kunnen ook uitwijken naar de ijsbaan of het park dat naast de locatie ligt. Zo gaan wij bijvoorbeeld in het park een herfstbingo doen, even langs de eendjes of maken wij een parcours op de ijsbaan.
Onze doelen op de peutergroep
- Door middel van samen spelen, delen en op je beurt wachten prikkelen wij de sociale ontwikkeling.
- Het eigen maken van schoolse kenmerken, zoals: in de kring zitten, spelen in hoeken, zelfstandigheid en een kiesbord.
- De motorische ontwikkeling stimuleren, zowel de fijne als de grove motoriek. Dit doen wij o.a. door te knutselen, te gymmen in de zaal en andere spelletjes te doen.
- De woordenschat verder ontwikkelen d.m.v. verschillende thema’s, voorlezen en samen zingen.
- Er wordt geoefend met zindelijkheidstraining.
Kiesbord
De peuters krijgen de ruimte om hun eigen spel en spelgenootjes te kiezen aan de hand van een kiesbord. Ze hangen hun sleutelhanger met naam en eigen sticker bij de activiteit die zij willen doen. Hierbij werken wij met een time-timer die ook vaak op basisscholen wordt gebruikt. De tijd wordt bijvoorbeeld ingesteld op 15 minuten, zodat de kinderen leren gericht met hun activiteit bezig te zijn. Zo bereiden wij ze alvast voor op de basisschool.
De pedagogisch medewerker toont haar betrokkenheid bij het spel door te observeren of door mogelijkheden aan te grijpen om het spel te verdiepen of uit te breiden.
Zelfstandigheidsbevordering
Kleine kinderen willen vaak alles zelf doen. Aan de ene kant hebben zij behoefte aan zorg en aan de andere kant is er de drang om zelf te doen. Bij LIEF besteden we aandacht aan zelfstandigheidsbevordering, zoals zelf je handen wassen, zelfstandig naar de wc gaan, je jas aantrekken, je beker goed vasthouden, maar ook door zelfstandig te bouwen, te knutselen en op te ruimen.
Het vergroten van de zelfstandigheid proberen we te bereiken door de kinderen te stimuleren hun eigen ‘probleempjes’ op te lossen. Zo leren zij voor zichzelf op te komen.
Zindelijkheid
Ouders kunnen aangeven wanneer ze met hun peuter bezig zijn met de zindelijkheidstraining. De pedagogisch medewerker gaat dan een keer extra met de peuter naar de wc en begeleidt het proces van zindelijk worden op de peutergroep. Dit wordt gestimuleerd door middel van stickers die de peuters op een geknutselde wc mogen plakken.
Meer informatie?
Wil je meer informatie naar mogelijkheden voor opvang voor je (ongeboren) kind, een rondleiding, of heb je een andere vraag? Vul onderstaand formulier in, of stuur een e-mail naar: info@liefkinderopvang.nl en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.